ورود | ثبت‌نام

اصول نگهداری و هزینه‌ ها در آسیاب های چکشی و غلتکی

اصول نگهداری و هزینه ها در آسیاب چکشی و غلتکی

 در این مطلب به مسائل مربوط به نگهداری و هزینه ها در آسیاب چکشی و غلتکی میپردازیم

نگهداری و هزینه های آسیاب های چکشی و غلتکی

 انواع مختلفی از آسیاب ها برای آسیاب و خرد کردن مواد با ابعاد و استحکام های گوناگون طراحی شده است. آسیاب سنگ یا سایشی، آسیاب متحرک یا پشت تراکتوری و… از انواع متداول آسیاب ها هستند.

اما برای کارخانه خوراک دام و طیور و خط تولید خوراک فراوری شده از دو نوع آسیاب چکشی و غلتکی استفاده میشود. آسیاب مورد استفاده برای تولید خوراک باید بتواند انواع غلات را با سرعت و در عین حال با کیفیت بالا تا ابعاد موردنظر خرد کرده و آسیاب کند.

انواع آسیاب فراوری خوراک، آسیاب چکشی l آسیاب غلتکی

نگهداری از آسیاب چکشی:

هر قطعه ای در محفظه  آسیاب چکشی در معرض ساییدگی قرار دارد، بنابراین طراحی دستگاه باید به گونه ای باشد که بتوان قطعه را براحتی تعویض نمود. بیشترین موارد ساییدگی در توری و چکش دیده می شود اما سایر قسمت ها نیز باید بطور مداوم بازدید شود.

اصول نگهداری از چکش:

  1. جایگزینی مداوم قطعاتی مثل الک، چکش  و لولا
  2. مراقبت دراز مدت و منظم قطعاتی مثل هدایت کننده های جریان ، مخزن های باز آسیاب و بلبرینگ ها
  3. نگهداری طولانی مدت قطعاتی مثل توری های غربال، لاینر ها سایش و اتصالات

مواد خارجی مانند خاک، سنگ و مواد معدنی ناخالص موجب فرسایش و ساییدگی دستگاه می شوند. سنگ های بزرگ و تکه هایی از فلزاتی که توسط مگنت جذب نمی شوند نه تنها به توری آسیاب چکشی صدمه می زنند، بلکه باعث می شوند یک ردیف از چکش ها از حالت تعادل خارج شده  یا حتی از بین بروند.

استفاده از مگنت برای افزایش عمر مفید تجهیزات دستگاه لازم است. خرده های آهن که وارد آسیاب  می شوند موجب بسته شدن منافذ توری شده، چکش ها را می شکنند. همیشه بهترین نوع مگنت ها  را تهیه کرده و از تمیز بودن آنها اطمینان داشته باشید. تمام آسیاب های چکشی باید به یک صفحه نمایش کنترلگر برای خاموش شدن آسیاب در زمانی که بیش از اندازه لرزش ایجاد می شود مجهز باشند.

نگهداری از آسیاب چکشی

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در ظرفیت دستگاه  نشانه خوبی برای تعویض توری است. توری جایگزین باید سطح باز مساوی با توری قبلی داشته و منافذ میانی آن تمیز و سالم باشند. افت راندمان در توری زمانی اتفاق خواهد افتاد که صفحه باز توری کم باشد که این امر خود موجب کاهش ظرفیت آسیاب بین ۲۰ تا ۴۰ درصد می گردد.

زمانی که فرسودگی لبه عرضی چکش  به حدود ۲۵ درصد رسید چکش باید عوض شود. فرسایش بیش از حد علاوه بر کاهش راندمان آسیاب و کاهش ظرفیت دستگاه، موجب تفکیک ناهمسان در مجموع چکش شده و لرزش زیادی در آسیاب ایجاد می کند.

روند فرسایش چکش ها را در شکل زیر مشاهده می نمایید.

بنابراین بهتر است این چکش ها هر چه زودتر عوض شوند. در زمان تعوبض چکش، برای جلوگیری از ساییدگی بین چکش و لولا، لولا ها را نیز عوض کنید.

هزینه های آسیاب چکشی:

هزینه های آسیاب به ۳ دسته تقسیم بندی می شود : هزینه تجهیزات، انرژی و نگهداری

هزینه های تهیه تجهیزات اولیه آسیاب کاملاً مشخص است، اما در زمان طراحی و نصب این قطعات باید دقت لازم صورت گیرد.

در کارخانجات با ظرفیت بالای تولید که در ۲ شیفت یا بیشتر کار می کنند، هزینه انرژی در طول یک سال، بیشتر از هزینه خرید یک آسیاب چکشی جدید خواهد بود. به عبارت دیگر، حفظ راندمان انرژی آسیاب چکشی یا آسیاب غلتکی در حالت نرمال ۱۰ تا ۲۰ بار گرانتر از هزینه خرید ماشین پیش بینی می شود. بنابراین مطمئن شدن از تجهیزات انتخاب شده که با خصوصیات مطلوب آسیاب هماهنگ باشد بسیار مهم است.

هزینه های نگهداری آسیاب چکشی شامل هزینه توری و چکش ها است که در اثر فرسایش دچار تغییراتی می شوند. هزینه های نگهداری هزینه های کاملاً واضحی هستند که می توان  با کم کردن هزینه های این بخش در هزینه های تمام شده تولید، صرفه جویی کرد. در زمان استفاه از آسیاب چکشی، هزینه بخش نگهداری، ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه های کل را به خود اختصاص می دهد.

نگهداری آسیاب غلتکی:

در مورد آسیاب های غلتکی، غلتک باید دارای سطح کافی و متناسب با میزان مصرف اسب بخار  در نظر گرفته شود. باید توجه داشت برای کسب حداکثر راندمان ماشین و افزایش عمر کارکرد دستگاه  در استفاده از نیروی اسب بخار بالا، قطر و طول غبتک نیز افزایش یابد.

هزینه های آسیاب غلتکی:

هزینه نگهداری آسیاب غلتکی با ظرفیت یک تن تولید، بالا است و بستگی به اندازه ماشین و اندازه مورد نظر ذرات نهایی دارد. هزینه شیاربندی مجدد از فاکتورهای قابل توجه است که ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه کل نگهداری را به خود اختصاص می دهد. سایر قسمت های قابل تنظیم شامل نوار V شکل، پایه صفحات و درزگیرهای گرد و غبارمی باشند. در اغلب موارد تکیه گاه های مورد استفاده در رولر بر اساس حداکثر عمر کارکرد آنها طراحی می شود تا جایگزینی مداوم نیاز نباشد. تنظیمات رولر ومیزان کشش تسمه به طور قابل توجهی به حفظ هزینه های دستگاه کمک خواهد کرد.

امروزه در بسیاری از کارخانجات نیاز به افزایش ظرفیت آسیاب های چکشی و کاهش اندازه ذرات محصول نهایی با بیشترین ظرفیت احساس می شود. راه ساده برا ی رسیدن به این هدف، می توان  آسیاب غلتکی دارای یک جفت غلتک در بالای آسیاب چکشی نصب نمود، بطوریکه مواد در آسیاب غلتکی خرد شده و برای کاهش اندازه به آسیاب چکشی منتقل می شوند. این تکنیک در تهیه خوراک حیوانات خانگی،کارخانجات خوراک و کارخانه های سازنده الکل که به محصولات آسیاب شده برای فرآیند سازی نیاز دارند بکار می رود.

در برخی موارد پیش آسیاب نمودن ذرت یا سایر مواد درشت، ظرفیت آسیاب چکشی را از ۲۵ درصد به بیشتر از ۵۰ درصد می رساند. بدین ترتیب فرسایش بخش هایی مثل  توری وچکش ها کاهش یافته و عمر مفید آنها افزایش می یابد. در این صورت عمر مفید تجهیزات آسیاب به دو یا سه برابر خواهد رسید.

نگهداری رولر (آسیاب غلتکی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

عنوان مقاله:

Effect of conditioning time and activated sodium bentonite on pellet quality, performance, intestinal morphology and nutrients retention in growing broilers fed wheat-soybean meal diets

سال انتشار:

مارس سال 2021

موضوع:

اثر زمان کاندیشنینگ و بنتونیت سدیم فعال شده بر کیفیت پلت، عملکرد، مورفولوژی روده باریک و ابقا مواد مغذی در جوجه های در حال رشد تغذیه شده با جیره های گندم و کنجاله سویا

نویسندگان:

عليرضا عباسي پور،حسن کرمانشاهی و ابوالقاسم گلیان

19AAF010z018

عنوان مقاله:

Review of mixer types

سال انتشار:

سال 2019

کشور:

هلند

موضوع:

مروری بر انواع ميكسر

نویسندگان:

عليرضا عباسی پور، امير عطار، سميرا حسن پور

دانلود

Mixers article (1).pdf

عنوان مقاله:

Different mixer testing methods

سال انتشار:

ژانويه سال 2020

کشور:

انگلستان

موضوع:

انواع روش هاي تست ميكسر

نویسندگان:

عليرضا عباسی پور، امير عطار، سميرا حسن پور

عنوان مقاله:

Proper mixing- an essential step of feed mixing

سال انتشار:

آوريل سال 2020

کشور:

هندوستان

موضوع:

ميكس مناسب- مرحله كليدي از مخلوط كردن خوراك

نویسندگان:

عليرضا عباسی پور، امير عطار، سميرا حسن پور

عنوان مقاله:

Conditioning and its effect on poultry feed

سال انتشار:

ژوئن- فوريه سال 2018

کشور:

هلند

موضوع:

كانديشنينگ و اثرات آن بر خوراك طيور

نویسندگان:

عليرضا عباسی پور، امير عطار، سميرا حسن پور

دانلود

عنوان مقاله:

Conditioning and different types of conditioner

سال انتشار:

نوامبر سال 2017

کشور:

چین

موضوع:

كانديشنينگ و انواع مختلف كانديشنر

نویسندگان:

عليرضا عباسی پور، امير عطار، سميرا حسن پور

عنوان مقاله:

Influence of steam-conditioning on chemical changes of feed

سال انتشار:

سپتامبر - اكتبر سال 2018

کشور:

ترکیه

موضوع:

بررسی تاثير كانديشنينگ بخار بر تغييرات شيميايی خوراک

نویسندگان:

عليرضا عباسی پور، امير عطار، سميرا حسن پور

1

خوراک دام و طیور بهشادآفرین

2

خوراک دام و طیور سپیددانه سربداران سبزوار

3

خوراک دام و طیور کیمیادان تربت

4

خوراک دام و طیور دانه داران توس

5

خوراک دام و طیور زرین رشد گلستان

6

خوراک دام و طیورمشفق دانه هرات

7

خوراک دام و طیور کرفتودانه کردستان